Faza trzecia diety Dukana jest fazą przejściowa pomiędzy intensywnym odchudzaniem a powrotem do normalnego jedzenia. Dołączone są nowe pokarmy: chleb, owoce, sery, 2 porcje produktów skrobiowych i 2 „królewskie posiłki” w tygodniu. Ale od początku…

Trzecia faza została stworzona aby pozwolić naszemu organizmowi do powolnego przestawienia się do nowego trybu odżywiania. Aby po zobaczeniu upragnionej wagi, od razu nie rzucić się na jedzenie i nie doprowadzić do efektu jo-jo. Według Dr P. Dukana, organizm bardzo zmienia siłę z jaką odzyskuje kalorie z posiłku, tzn. że przed dietą, z małej kajzerki wyciągał około 100 kalorii, ale po diecie, z tej samej kajzerki wyciągnie ich ze 130. Dzieje się tak dlatego, że nasz organizm jest zaprogramowany na odkładanie wszystkich zbędnych kalorii na czarną godzinę (czytaj: dietę) i tak po diecie, kiedy już został ograbiony z zapasów, jak tylko ma możliwość to zaczyna odkładać na nowo. Dlatego, w czasie fazy III-utrwalanie polega na powolnym przyzwyczajeniu organizmu do nowych posiłków, bez wzbudzania podejrzeń że dieta skończona. Musi ona trwać odpowiednio długo, 10 dni na każdy utracony kilogram! Wtedy, i tylko wtedy uda się nam oszukać organizm i nie przybrać na wadze.

Zasady fazy III są proste:

1. wszystkie potrawy fazy I i fazy II są dozwolone codziennie. Tryb naprzemienny już nas nie obowiązuje! Codziennie możemy jeść zarówno białka jak i warzywa, jednak jeden dzień w tygodniu (czwartek) powinien być dniem tylko białkowym!

2. codziennie możemy zjeść 2 kromki pełnoziarnistego razowego chleba. Jednak razowego a nie białego gdyż jest on bogatszy w składniki odżywcze i zawiera otręby, które pomagają w usuwaniu kalorii.

3. codziennie możemy zjeść 1 porcję owoców. 1 porcja oznacza owoc wielkości jabłka/gruszki, mniej więcej podobna objętościowo będzie porcja truskawek czy malin, 2 śliwki czy plaster arbuza. Najbardziej zalecane są jabłka jako, że zawierają dużo pektyn, mających zbawienny wpływ na sylwetkę. Niestety nie wolno jeść bananów, czereśni, winogron i owoców suszonych.

4. codziennie możemy zjeść 1 porcję (ok. 40g) żółtego sera, typu gouda. Nie wolno jeść serów pleśniowych i powstających w procesie fermentacji, takich jak camembert, ser kozi, oscypki.

5. dwa razy w tygodniu możemy zjeść 1 porcję produktów skrobiowych. Zaczynając od najbardziej wartościowych, są to: 200g makaronu,  200g kaszy kuskus/polenty/bulgur lub ziarna pszenicy, 150g soczewicy, 125g ryżu (najlepiej basmati) i na samym końcu, jako że najmniej wartościowe, 125g ziemniaków (najlepiej zapiekane w folii lub gotowane w koszulkach – nie frytki czy chipsy!).

6. dwa razy w tygodniu możemy zjeść nowy, bardziej tłusty rodzaj mięsa: schab czy szynkę. Nie wolno jednak jeść wędlin wędzonych.

7. dwa razy w tygodniu możemy zjeść dowolny „królewski posiłek”, sporządzony nawet z zakazanych produktów. Może składać się z przystawki, dania głównego i deseru a jako napój można spożyć wino lub piwo. Jednak, nie wolno nakładać dokładek. Wszystko może być nałożone tylko raz! Jedna przystawka, jedno danie główne i jeden deser, jedna lampka wina (nie butelka! :)). Pomiędzy tymi „królewskimi posiłkami” powinna być przerwa na co najmniej jeden dietetyczny/Dukanowski posiłek.

To byłoby na tyle. Wystarczy przestrzegać tych zasad i utrzymamy nową niską wagę :)

Sandra